تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
کد خبر : 3045

قانون پارکینسون چیست؟

قانون پارکینسون چیست؟

قانون پارکینسون یکی از مفاهیم رایج در مدیریت است که می گوید: هر کار به اندازه زمانی که برای آن تخصیص داده شده، طول می‌کشد. نورث‌کوت پارکینسون (Northcote Parkinson) خودش آدم جالبی بوده، آدمی شوخ طبع که البته در نقد به کسی به رحم نمی کرده است. قانون پارکینسون هم معرف یک حقیقت تلخ و

قانون پارکینسون یکی از مفاهیم رایج در مدیریت است که می گوید: هر کار به اندازه زمانی که برای آن تخصیص داده شده، طول می‌کشد.

قانون پارکینسون یکی از مفاهیم رایج در مدیریت است که می گوید: هر کار به اندازه زمانی که برای آن تخصیص داده شده، طول می‌کشد.

نورث‌کوت پارکینسون (Northcote Parkinson) خودش آدم جالبی بوده، آدمی شوخ طبع که البته در نقد به کسی به رحم نمی کرده است.
قانون پارکینسون هم معرف یک حقیقت تلخ و گاها گزنده است، او که داشت روی پیچیدگی بروکراسی اداری در انگلستان کار می کرد متوجه شد، هرچه بوروکراسی بیشتر می‌شد، کارآمدی و بازده کار ما پائین‌تر می‌آمد. دقیقا مثل کشور ما.
قانون پارکینسون می گوید: حتی اگر به کارهای پیش پا افتاده و آسان وقت زیادی اختصاص دهیم، باعث پیچیدگی و سختی آن‌ها می‌شویم. هرچه زمانی که به انجام کاری اختصاص داده می‌شود کوتاه‌تر شود، آن کار ساده‌تر و آسان‌تر به انجام می‌رسد.
نسخه شفابخش گیر و گورهای زندگی
“هر کاری به اندازهٔ زمان و فضا و منابعی که برای آن در نظر می‌گیریم، بزرگ می‌شود و کِش پیدا می‌کند”
همه ما می توانیم به موقعیت هایی اشاره کنیم که هر چند زمان کافی برای انجام کاری داشتیم، اما باز هم خوب عمل نکردیم و کار توی به اصطلاح توی دقیقه آخر انجام شد.
ایام امتحانات دانشگاهی را به خاطر دارید؟ ما یک ترم برای مطالعه یک درس فرصت داشتیم و در نهایت توی 72 ساعت برای آزمون آماده می‌شدیم.
یا برای انجام یک کاری که نهایتا یک یا دو نفر می توانند انجامش دهند، چند نفری در یک اداره بسیج می شوند و دست آخر کار درست و حسابی پیش نمی رود و کار را همان یک یا دو نفر به انتها می رسانند.
منابع کم، کیفیت بالا…
دانستن همین نسخه قانون پارکینسون، کمک زیادی به حل و فصل کارهای ما می‎کند، اگر کاری که یک نفر می تواند به سادگی انجام دهد، به هفت نفر واگذار کنید، پس از مدتی واقعا به آن نتیجه می رسید که به هفت نفر نیاز داشتید و در ابتدا اشتباه فکر می‌کرده‌اید!
از قانون پارکینسون بهره بگیریم
خیلی از افراد عادت دارند سر خود را دائما شلوغ نشان بدهند و کارها را کش بدهند، شما از این دست آدم ها نباشید…
متاسفانه نه در کارمندان و نه در کارفرماها این روحیه وجود ندارد که باید بازده کار خود را بالا ببرند و کمتر کار کنند.
پس ما باید توی محیط‌های کاری باید با بهره‌گیری از قانون پارکینسون یاد بگیریم چطور با بازده بالاتر، زمان کمتری را به کارهایمان اختصاص دهیم.
برای رسیدن به این هدف باید برای کارهایمان ضرب‌الاجل‌های ساختگی بسازیم تا بتوانیم کارها را با بازدهی بالاتر پیش ببریم.
وقتی تنها یک بار این کار را انجام دهیم، خواهیم دید که می‌توان کارهای بسیاری را در زمان‌های کوتاه‌تر انجام داد.
این نکته را هم فراموش نکنید که در هر کار و هر پروژه از همان ابتدا برآورد درستی از منابع مورد نیاز داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است هرگز متوجه برآورد اشتباه‌تان نشوید و منابع انسانی و مالی زیادی را به هدر دهید!

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

error: کپی برداری ممنوع!